Koptekst 1

Keihart2.jpg

Keihart Coaching en Advies is in november 2016 opgericht, vanuit de overtuiging dat organisaties, teams en individuen pas echt succesvol zijn als ze tijd in zichzelf investeren.

Ik werkte bij KPN en zag dat organisatieonderdelen, teams en collega’s vastliepen omdat het gesprek altijd over de business ging en nooit over henzelf.  Dat gold op dat moment overigens ook voor mijn eigen organisatie. Ik was destijds verantwoordelijk voor de klachtenorganisatie: ruim 200 collega’s verdeeld over 4 locaties. De medewerkertevredenheid was dramatisch (5,9), het ziekteverzuim was sky high, de productiviteit liet te wensen over en we ontvingen veel meer klachten dan we af konden handelen. We zijn toen met de collega’s in gesprek gegaan. Met een lege agenda. Enerzijds om te spuien. Maar óók om mee te denken hoe het beter kon. Voor degenen die dat leuk vonden.

We gaven ze de ruimte om dat op hun eigen manier vorm te geven. Dat was compleet nieuw voor de meesten. Dat kon uiteraard ook niet zomaar. We hebben hiervoor de volledige productiviteitssturing losgelaten. In de overtuiging dat het geven van ruimte en vertrouwen zichzelf uiteindelijk zou terugbetalen.  En het werkte! Ruim een jaar nadat we voor het eerst in gesprek waren gegaan was het ziekteverzuim gehalveerd. De medewerkertevredenheid was gestegen naar een 8,5. De productiviteit was ondanks (of juist dankzij) het loslaten van de sturing gestegen en het aantal klachten was met 25% afgenomen doordat de medewerkers (dankzij zelfgemaakte tools) inzicht hadden gekregen in de oorzaken van klachten. Hierdoor ontstond de mogelijkheid om, naast het oplossen van klachten, ook mee te denken over hoe bepaalde typen klachten voortaan konden worden voorkomen.

Het mooiste vond ik nog dat, door de gecreëerde ruimte en het inmiddels opgebouwde vertrouwen, collega’s dát gingen doen waar ze de meeste energie van kregen. Sommigen gingen klachten analyseren: op zoek naar de grondoorzaak, anderen bouwden tools om meer inzicht te kunnen creëren in de klachtenberg. Weer anderen gingen juist graag in gesprek met de collega’s van Products om samen te werken aan nóg betere producten. En er waren óók collega’s die het heerlijk vonden om de klanten met bestaande klachten te helpen. Als we niet in gesprek waren gegaan was dit nooit gebeurd. Win-win-win-win dus!”

BASvierkant8C1A0091.jpg

Het was rond deze periode dat ik me realiseerde wat je kunt bereiken als je de mens centraal zet binnen organisaties. Het duurde toch nog twee jaar voordat ik, na inmiddels 10 jaar managementervaring, besloot om dit vak vaarwel te zeggen. In 2014 werd ik gevraagd als in house coach / adviseur.  In eerste instantie vooral gericht op het neerzetten van de besturing van organisatieonderdelen en teams en het reduceren van waste in processen.

Na vele tientallen sessies te hebben gefaciliteerd (VSM-sessies, Kaizen-sessies etc. ) merkte ik dat een organisatie haar portfolio, processen en besturing nóg zo goed op orde kan hebben; als de mensen binnen de organisatie onvoldoende gemotiveerd zijn, wordt nooit het maximale rendement behaald.

Ik richtte me meer en meer op de menskant en ontdekte dat daar mijn kracht ligt. De inmiddels meer dan 200 teams en mensen die ik begeleid heb, geven vooral aan dat ik makkelijk verbind met anderen en ook zie wat er niét gezegd wordt. Door me kwetsbaar op te stellen weet ik, zowel 1-op-1 als in teams, snel een veilige setting  te creëren waardoor het échte, vaak lastige, gesprek op tafel komt en het team of de coachee een volgende stap kan zetten in zijn of haar ontwikkeling. 

Ik vind het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen als coach. Naast mijn jarenlange praktijkervaring heb ik dan ook diverse trainingen en opleidingen afgerond. O.a. de Beroepsopleiding tot Coach Practitioner. Deze opleiding is EMCC-NOBCO Practitioner, LVSC en Post-HBO geaccrediteerd. 

a.jpg